måndag 7 oktober 2013

Sankta maria

Min chef o gruppledare etc sitter lite utanför stan på det som hette sankta Maria, numera mariastaden. Det är ett gammalt mentalsjukhus. Sådana som låg lite avsides samhället och var som sitt egna lilla samhälle. För inte alls längesen så spärrades alla in som var avvikande oavsett vad och inte var det så snälla behandlingar, man visste inte bättre. Det förekom hemska saker men på nåt vis trodde de nog att de gjorde rätt. Sen kom ju reformen och alla skulle ut i samhället och mentalsjukhusen stängdes ner. Vilket inte blev helt rätt det heller. Min lärare jobbade här 10år mot slutet. Jag gillar gamla saker. Fantisera om hur det var, vem som varit där, vad de tänkte kände... Jag har gått i lokalerna där det för flera år sen gick helt andra människor. Jag har suttit på utbildning i den gamla festsalen o funderat hur det var då då när de hade fester där för intagna.
Numera är där kontor skolor och lyxboende. Det ligger verkligen fint i lummig miljö, området expanderar väldigt nu ut i moderna bostäder o de tilltalar inte mig men det gamla. Min lärare hade aldrig kunnat bo där, för måna spöken enligt henne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar