fredag 4 november 2011

senaste lästa

orkar inte skriva några större recensioner eller ja typ inga alls.. så skriver bara ner böckerna jag läst senaste veckorna

"arabesk" av barbara nadel
tredje boken om en kommissarie som jobbar i Istanbul. Lite ovanliga deckare men jag gillar dem och ska läsa resten också har även läst de första två.
just denna handlade lite om yazidier så det var ju lite intressant...


"Låt den rätte komma in" av john ajvide lindqvist
En vampyrhistoria. såg filmen först och tyckte den var såå dålig. boken var bra mkt bättre men hade hört så mkt bra om den så jag hade kanske fått lite för höga förhoppningar men visst var den läsvärd...
"Beirut, jag älskar dig!" av zena al khalil
författarinnan bloggade under sommarkriget 2006 i beirut o blev väl känd på det viset. men denna boken... nja den fastnade inte alls för mig... förstod inte riktigt meningen med den... fick ingen som helst känsla för beirut...
"Tjuvarnas stad" av David Benioff
Handlar om två killar i leningrad under andra världskriget som får ett ovanligt uppdrag och lyckas de skonas deras liv. En riktigt bra bok en sån bok som om den var min hade jag sparat den. Lite annorlunda, olika känslor och inte något förutsägbart slut.
"baddaren" av emma hamberg
Lite lättsam historia om en kvinna i ett mindre lyckat äktenskap som bestämer sig för att starta en simskola för att skapa sig ett eget liv. dock kommer bara tre elever. Men räcker för att det ska bli en story.
var väl ingen djupare bok men ändå bra underhållning.
"en fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva" av pernilla ahlsen
detta är ingen roman utan det är en journalist som åkt runt i Israel/ palestina för att träffa kvinnor på båda sidir för att höra deras versioner. intressant och bra bok om hemska saker. jag lärde mig en del som jag inte visste innan
"gud vill att du ska dö" av Mitra H Lager
Är en sann berättelse om en tjej i Iran som är med i motståndsrörelsen. Hennes tid i fängelser och att ständigt vara på flykt. Är en hemsk bok, fruktansvärt att sånt hände/händer. men även om det är en hemsk historia så är boken inte så fängslande tycker jag det är för mkt packat på vartannat och jag känner aldrig att jag riktigt fastnar i det eller riktigt kan ta mig känslorna.
"underdog" av thorbjörn flygt
handlar om en killes uppväxt under 70/80talet i malmö. Gillade boken men hade kasnke varit intressantare om jag varit aningens äldre jag är ju årskullen efteråt... men jag gillade boken, läsvärd.
"Igelkottens elegans" av Muriel Barberry
Handlar om en portvakt som mer spelar rollen av portvakt men är nån annan och om en 12årig tjej som bor i huset och funderar mkt på sitt självmord och är bra mkt mognare än sina jämnåriga. En bra bok och jag kan känna igen mig i portvakten precis som hon känner jag ibland att min bild utåt inte stämmer överrens med mitt inre även om det inte är precis som i boken. slutade inte heller som väntat... läsvärd
"Lyckan, kärleken och meningen med livet" av elizabeth gilbert
boken som blev till filmen som inte alltförlängesen gick på bio. blev lite besviken... tyckte hennes resa ibland kändes lite väl enkel... första halva boken var dessutom tråklig så jag nästan mer eller mindre tvingade mig att läsa den men den tog sig på slutet... hade väl sina givande stunder men jag trodde nog att det skulle vara fler... men helt bortkastad tid var det inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar