onsdag 20 november 2013

lever, andas, drömmer om celler, molekyler, enzymer etc

Sovit dåligt hela veckan, mest snurrat, drömt en massa o känt mig halvvaken större delen av nätterna. Men är ju inte så konstigt så mkt som jag försöker pressa in i den lilla, gamla hjärna. Nu har den fullt upp med att sortera o lagra minnen så får jag hoppas att den gör sitt jobb så jag kommer ihåg nåt iaf :p
Tänkte på det att det kan ju låta som en massa gnäll om mitt pluggande och så är det inte, det är jobbigt med tidsbristen som uppstod o det är jädrigt störigt att det är så svårt för mig att komma igång att skriva ett arbete. Känner mig lite blockad som minstingen när hon får frågor o det bara låser sig helt. jag vet inte vart o hur jag ska börja. när man väl är igång så flyter det ju oftast på på något vis.

MEN det är så kul!! Jag njuter av att lära mig en massa, det är svårt, det är en massa termer och bakgrunden har legat i det fördolda och har inte lyckats väcka det helt men jag tycker det är fantastiskt roligt. Att läsa om hur allt hänger ihop. att saker o ting fungerar.
Allt som händer i alla levande organismer hela tiden. Jag tycker att det är fantastiskt! Men blir lite så att ju mer man lär sig ju mindre fattar man egentligen. man vet hur det fungerar rent teoretiskt men hur har allt lyckats funka i praktiken. Att inte mer går fel oftare är ju ett mirakel.

Blir förundrad över att veta hur signaler går i växter för att de ska förlänga celler på ovansida så att de kan vända mot solen... eller att när man ibland ser störiga vita pickar framför ögonen så är det vita blodkroppar på patrull.

att läsa detta mitt i livskrisen kan ju få en att bli filosofiskt grubblande för mindre. Min dotter tyckte jag var tråkigt jobbig igår o att jag mest skulle vara tyst.
Men tänk bara hur minnet fungerar. Under dagen tar alla sinnena emot signaler som skickas vidare i nerverna genom att det blir en potentialskillnad på kalcium o natrium joner. detta göra signaler skickas vidare som elektriska impulser sen vid neuronens slut så skickas en massa signalsubstanser vidare som upptas av nästa neuron som fattar vad det betydde, omvandlar till en nu elektrisk signal tills det når hjärnan. Där samarbetar olika delar för att bearbeta analysera och tolka precis allt. Samtidigt sorterar den bort oväsentligheter så vi slipper störas av det i det medvetna. o så skickas signaler ut som ska reagera. o detta bara forsar fram o tillbaka. Sen när vi sover så läggs det vi ska minnas på sina rätta platser och minnena delas upp i olika delar. som ett blåbär, färgen minns på ett ställe, smaken på ett, formen på ett. neuronerna ökar sina förgreningar o så finns där ett minne vi bara kan plocka fram när vi behöver det.
Men så kan man ju börja tänka längre. vem är jag?? vi alla? är vi bara en massa signaler... kemiska rektioner. Hur kan jag vara jag när det låter så kliniskt. tänker jag egentligen eller är jag bara en summa av en massa reaktioner i kroppen o är det då jag?
samtidigt ger ju hjärnan oss en chans att ändra våra tankebanor även om vägen vi lärt oss tänka är den enklaste så går det att skapa nya banor, nöta in det.
spännande är det iaf.

Finns mycket jag kan engagera mig i och tycka är roligt... Politik har väl varit svårast men känns som man borde bry sig mer... specialpedagogiken jag läser nu trodde jag skulle vara roligare/lättare men är lite segt men kan ju bero på att jag inte varit på topp där heller... Psykologin, psykiatrin var roligare, etiken med... Men ja får engagera mig lite mer =)

Nu har jag iaf ordnat så jag får två veckor till på mig vilket säkert kommer innebära att jag om två veckor sitter o har samma panik haha. Nädå jag ska försöka skärpa till mig. Idag har tiden mest gått åt till informations sökande vilket inte var det lättaste om det jag ville veta men får se om det räcker.
Känns bättre nu men måste piska mig själv lite iaf känner jag det är just detta med att sätta fart i början av arbete.
har en massa todo att ta tag i också som räkningar som jag vägrar titta på denna månaden :'( få till en bra formulering till ansökan om färdtjänst, samma mentala block där. Ett par utv samtal ska avverkas. Ett arbete plus en uppgift ska göras inom specialpedagogiken närmsta veckan. o så ska jag besöka kortids med dottern...
ja har väl inte tid på att tänka på män iaf om man ska se det positivt. O han ringde idag o var ett sånt samtal som jag inte saknat så kommer nog över det med... även om jag i mitt pms humör bara saknar honom/nån.

Vi kämpar på men nu lunch paus med hem till gården o mat =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar