söndag 1 december 2013

en omstart

jaha då var det första advent och den första december idag...
och julstämningen finns inte alls... typ...
Fick upp julstjärnor o stakar igår hjälpte lite men...
Detta året har jag fått skita i julstädningen vilket inte alls känns ok men finns inte tid eller ork för det. att jag inte ens har tid att städa vanligt gör det hela ännu värre. Jag är ingen pedant jag brukar ha det ok hemma men detta :( inte alls ok. jag vantrivs. i januari ska det städas av bara den men hjälper inte nu.
Inte bakat något, faktiskt köpt så jag skulle kunna men hinner ju inte...  Jag hoppas jag ska hinna lite nästa helg då det ska ha lugnat sig något...
o så pengar o tid. jag saknar enorm brist av bägge just nu känner jag. jag gillar jobba under tidspress men detta är inte roligt alls. arbetena jag lämnar ifrån mig är halvdana och inte alls något jag känner att jag gjort vad jag kan eller jo gjort vad jag kan under rådande omständigheter. jag är halvdan som allt nu, på jobb, hemma, som mamma o i skolorna. Missnöjd.
Men jag valde själv. jag retar mig att jag "tillät" det här med älsklingen komma emellan men känslor låter sig inte alltid styras.
julpyntet eller det mesta har äldste dottern o sonen tagit upp från källaren innan hon flytta men det bara står här överallt i lådor o kassar.
o så pengar. ja för mig är december o julkänsla sammankopplade med att spendera. jag shoppar inte mycket övriga året men i december ska man kunna. jag vill kunna köpa julklappar till de jag vill. men ekonomin sätter stopp för det. jag vill kunna shoppa lite nytt julpynt inte för att jag behöver men för att jag vill. jag vill ha råd med kakor o julgodis i överflöd.
jag vill stressa med julstädning, bakning, julgodistillverkning. jag vill se julfilmer. Jag vill trängas, svettas i affärer. fast jag saknar inte att leta efter de ultimata julklapparna jag aldrig hittar iaf.
men inte mycket med det i år.
Och jag tror inte ens barnen bryr sig sååå mycket, de är inte bortskämda de e nöjda med basic men jag bryr mig.
Men kan kanske vara bra att ta ett lugnt år att börja ifrån början, kanske har jag spårat ur lite :p och ja blir inte såå mycket december mys men vi har ju hela lovet mer eller mindre att mysa på även om jag kommer sakna äldste dottern då.
o kan vara bra att inte ha pengar att slösa pengar på onödigt skit :p

detta är en liten brytpunkt känner jag.
nästa år är inte äldste dottern alls här eller ja inte som detta året o hon o jag e ju de som står för julen här. så får se, nästa år blir nytt iaf så om vi pausar lite detta året så får vi se hur det blir sen.
Ingen pv denna julen heller.. inte för att han haft någon central roll verkligen inte men ändå..
Minstingen hade gjort en adventsljustake iaf i skolan så hade nåt ljus att tända imorse. på en skitig duk, missanpassade färger. mina skolpapper, minstingens skolsaker, todopapper på halva bordet, halloweenpyntet kvar.
positivt så kul det ska bli att få ordning på allt i januari. storstädning, ommöblering.

på lördag tänker jag faktiskt ta ledigt ifrån allt o då ska det julmysas lite...
Tills på lör ska ett antal jobbdagar avverkas, 5 arbeten vara klara o ett prov göras =) o så lite paus när syster kommer upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar