söndag 4 oktober 2015

memory lane

Känner ett lugn nu när tenta veckan är avklarad. Känns som jag har bättre koll på hur jag ska lägga upp andra halvan av denna kursen som kör igång med nytt på måndag, imorgon.  fast innan jag kan avsluta första halvan ska jag göra klart en labbrapport och skicka in den idag.
Labbtentan gick ju som jag tidigare sagt bra men var värre med tentan i fre men det visste jag ju om. den var på 25 poäng jag lyckades svamla på 20 av dem åtminstone men på natten drömde jag om provet och vakna av att jag kom på att jag glömt skriva en viktig sak på en fråga så där försvann minst en poäng. Godkänd var 15 poäng och att jag ska klara det krävs ju ett smärre mirakel så blir omtenta men kan vara bra så jag kan fortsätta repetera detta.  Satt iaf alla tre timmarna och de gick fort. och jag är en hemsk människa men insåg att ett antal andra hade misslyckats på labbtentan så är jag inte sämst iaf. vet inte vilka de är jo förutom en tjej jag prata med i förrgår, ännu en som jag missat går i min klass. Innan vi börja provet så satt jag med den kvinnan jag labbat med och suttit en del med sen kom det flera av de arabiska tjejerna och satte sig bredvid oss. Då gick språket över till arabiska snacka om att man inte alls var med i den gemenskapen längre... Tråkigt. Lite töntig är jag men om allas gemensamma språk är svenska och alla ska ju kunna bra svenska om man går en högskoleutbildning på svenska så kan vi väl hålla oss till det språket. Ja eller så får jag nog börja lära mig arabiska igen.

natten mellan fre och lördag sov vi som stockar här ja förutom att jag vakna av drömmen om provet. Minstingen sov närmare 13 timmar och jag 10. skönt. sömnen har ju varit lite eftersatt, inatt blev det lite normalare 8 för mig och 10-11 för henne.
ska börja med labbrapporten snart tänkte jag.
Sen känner jag för att vara lite husligare och få ordning på hemmet igen. så gäller hålla fas på pluggandet så man kan kombinera. igår baka jag äpplekaka och imorse ostscones. i em blir det budapestrulle åt sonen som fyller år imorgon. med tanke på hur lite jag bakat på sistone så är det kul att vara igång igen.
sönerna var iväg på ikea för att köpa sonens present, kanske jag redan nänmt? Allt fanns inte så blir en runda till senare. han ska få skrivbord, stol och liten bäddsoffa. sonen hjälper till och betalar så blir inte så farligt men kommer göra underverk.
nåväl blev iaf en hylla till till mig som jag ska klämma in i köket och en liten byrå till hallen så sen ska väl saker få plats... kan inte ha allt mitt skolarbete över hela köksbordet. jag har ett skrivbord men får inte plats där heller direkt och köket e trivsammare för skolarbete på något vis.
Men jag väljer att montera ihop möblerna på lördag när minstingen är på kortids.

Igår tog vi ett ryck i källaren jag och mellandottern. blev väl inte helt bra och krävs en runda till tippen, hade behövt flyttlådor att lägga sakerna i så hade det blivit bra mkt bättre men är ok jämfört med hur det såg ut för ett tag sen där.
Men roligt är det att titta i lådor. s¨å mycket blev förstört av fukt och möss på förra stället vi bodde men en del har ändå klarat sig. massa saker från barnen och en massa från mitt liv. brev, dagböcker, småsaker. en del av ett liv. skulle vilja läsa allt titta ordentligt så jag får leva ett tag till så jag hinner det. måste något censureras tills att barnen ska ta hand om det hehe.
Känns som det är lite tråkigare nu när allt e så digitaliserat. det blir inte sparat på samma sätt. och sen ja gick över till att blogga är det inte samma sak heller. Min förra blogg gick ju mer eller mindre upp i rök när den portalen lades ner (eller vad det heter) och hur kul är det att plocka fram en blogg jämfört med en dagbok. jag för min del skriver ju inte alls så mycket i en blogg som jag skulle gjort i en dagbok på gott och ont. hur många brev finns det nuförtiden att spara?
man kanske ska bli bättre att spara på usb eller nåt. men vad ska man göra kopiera hela bloggen? mastigt... mailar gör man ju inte ens längre. spara sms, messenger?  jag är väl för gammal bara för de nya tiderna.
ibland känner jag att jag inte gjort något av mitt liv men bara för att jag inte gjort massa stora saker så har mitt liv ändå varit ett liv.
jisses medelålderskris eller vad?
Jag är ändå glad dottern var med där nere för hon fick förklaringar till en del därnere. och vi har skrattat en hel del både denna gången och förra vi var därnere.

älsklingen var här igårkväll. mys... men jag saknar så en man i mitt liv på riktigt. saknar någon att sova med, någon att vakna med. ja inte varje natt/ morgon men nån gång iaf...
plugga mer tänka mindre.

och måste plugga nu för nu är sonen snäll och roar minstingen så jag inte ska bli störd. sen lunch, handla lite, baka, färga håret. plugga lite till inför det nya. beställa dammsugare.

idag tänker jag även på min stora dotter som idag flyttar från sin sambo för att bosätta sig här nere igen. En seperation är inte kul även om man bestämt sig. De har haft mer än sex år tillsammans varav bott ihop två. det är lång tid om man är 24. Jag hoppas och tror att hon gör rätt och att framtiden blir bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar