måndag 26 oktober 2015

Blir så less

Jag är inte ofta inne på fb längre, inte sen jag börja skolan. Men imorse vakna jag i ottan och då låg man och slötitta lite och man blir så less.
Less på alla inskränkta människor som inte kan se saker för vad de är. Rädda människor som för över sin rädsla på sina barn. Folk som inte verkar ha någon empati alls. Utan bara mina barn har det bra så bryr jag mig inte om någon annan.
Så många löjliga argument. Hjälp dem på plats. ja bra då kan ju sverige sluta tillverka vapen och så kan vi se om biståndspengarna hjälper till att stoppa kriget. Finns väl en anledning till att de flyr, eller på plats menar vi då flyktingläger för det kallar jag inte at hjälpa på plats det är väl inte deras plats?
Och detta att alla som kommer är lyxflyktingar. trötta mig. Blir det krig här så ska ingen få ta med sig sin mobil för då är man bara lyxflykting. för har man en mobil så kan man gott stanna kvar mitt i kriget då behöver man inte fly?? eller???
Jag vet vad jag tycker och vad som känns rätt och fel men brukar sällan lägga mig i diskussioner för jag käner mig inte tillräckligt insatt i detalj och för att göra det kävs tid. Källkritik är ju ett ord som många inte verkar veta vad det är liksom ordet empati.
och det är som om vi släpper in en flock vilddjur och inte mäniskor. ja Det finns problem med invandringspolitiken och då pratar vi väl innan denna katastroff nu är det ju mer ett akutarbte men hur kunde det bli så att alla flyktingar blev människor som våldtar småbarn, som är terrorister mm. Och helt plötsligt blev alla svenskar guds bästa barn eller något??
Det finns rötägg överallt, går ju inte att komma ifrån.
Vi ska bevara sverige svenskt? JAg har fortfarande inte fattat det. Vad exakt är svenskt? närifrån ska vi då räkna? Innan vi införde potatisen? Innan vikingatiden? Vi lever i en värld som är mer och mer global, världen krymper pga all ny teknik hur ska vi kunna stå utanför den. Som någon la upp vi fick faktiskt hit sushi utan en massa japaner. bra argument eller. Inga japaner som bor här?? och så tyckte man att man kan ju ta godbitar av andras kulturer bara man slapp få med människorna??
Allvar?
Jag är övertygad om att vi har råd att hjälpa människor i nöd. jag är fattig men jag ahr råd att skänka så tror vi alla kan avvara lite.
välfärden är i fara, nä tror jag inte alls...
Trött på "diplomater" också som inte kan ta ställning. utan när man pratar med någon från ena lägret så jo då kan man förstå deras argument och likadant med andra sidan. Ta ställning tycker jag, mesa inte stå för vad du tycker. Att ha en åsikt betyder inte att man inte kan förstå andra sidan.
jag kan till viss del förstå hur de tänker som inte tycker som jag. Men jag känner att det är så grundat på rädsla, på egoism. Men jag har svårt att förstå hur man kan tycka att SD är svaret. HUr kan man tro att någon med deras människosyn ska rädda vårt land.

jag brukar inte oroa mig Tror att allt kommer lösa sig men nu, nu börjar jag bli rädd. INte för at vi ska få för mycket invandrare här, tror inte att invandrarnas plan är att "ta över" sverige. JAg är rädd för svenskarna, hur vi/de beter oss. Allt hat.
Som tur är finns det ju en massa goda krafter i sverige med, frivilliga insatser, de som hjälper till. Men jag kanske har fel vänner på fb för tyvärr är de inte de som dominerar mitt flöde. Jag är glad och tacksam för alla kändisar som tar ställning.
Jag kan bara hoppas att de som styr vårt land vet vad de gör, lång som kortsiktigt men känns aningens ovisst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar