torsdag 1 januari 2015

nytt

så då var man inne på ett nytt år igen.
ett förhoppningsvis spännande och nervöst år.
ett år då jag inte ska vara samma människa i början av året som i slutet.
För händer inte saker detta året så kommer de nog aldrig att hända misstänker jag, lite av ett deadline år. inte så att det är kört om det inte går som tänkt men då blir det mer en b-plan för nästa år och vem vill ha en sån.
Jag är nog nästan mest rädd för att det ska gå som jag vill än att det misslyckas. för misslyckas det kan jag ju fortsätta trava rundor i min trygga men tråkiga vardag. och visst mitt liv är inte dåligt och jag skulle kunna nöja mig med det men jag vill inte nöja mig med det... risk att bli ännu bittrare och surare. Lite skoj lite allvar på det.

Förra året känns spontant lite som ett mellanår då inget hände och till viss del r det väl sant då inte så mkt hände mig i första hand men saker runtom har hänt som påverkat mig och mitt liv.
De största är att stora dottern flyttade förra årets början. så ett år utan henne nu och det är onekligen tråkigt att hon flyttade så långt bort. Mellandottern flyttade också men i början av förra året efter bara ett par månader hemifrån flytta hon hem igen och några månader senare i mars föddes mitt första barnbarn som jag nu också bor med. Det har varit lite turbulent, upp och ner.
minstingen fick plats på korttids som också har påverkat mitt liv.
jag gick klart sista gymnasiekursen i början på året. Kom in på högskolan men insåg att det inte skulle funka som hemsituationen ser ut nu.
blev en liten resa till Stockholm också.
Nästa år ska jag ha lite mer att sammanfatta, lite mer som jag aktivt styrt.
Älsklingen skilde sig förra året också och vi fortsatte som vanligt. hans son föddes... om två veckor kommer han att komma hem med sin son.

själva nyårsafton var ingen sak som går till historien. jag och mellandottern, ja och barnbarnet. Lugnt och skönt... Nyårsafton är inte så mkt fest för mig längre. Inte som förr när jag satt ensam hemma och bara önska att jag också fick vara med på nån nyårsfest. Jag har varit på såna också, mindre åtminstone. Varit ensam och ledsen men även på senare år varit ensam och helt nöjd med att lugnt filosofera över året som gått och det som komma skall.
Men nästa år då ska vi ha fest här har vi redan planerat, inget större men mys med de närmaste.
Inte behövde jag oroa mig för att barnen skulle supa bort sig heller. De minsta i tryggt förvar i norr, mellandottern hemma, stora dottern hemma med sin sambo, stora sonen jobba till tio och var sen chaffis om jag fatta det rätt.
ska man säga nåt positivt med sociala medier så är det att jag och barnen har en chattgrupp på fb som flitigt används så lite lagom uppdateringar på den igårkväll nästan så man är tillsammans. om barnen visste vad den betyder för mig skulle de tycka att jag är töntig men är roligt med allt som skrivs och läggs upp där. familjen är väl aldrig så vänligt sinnad som där. I övrigt har jag nästan slutat med fb. går in och kollar vissa ibland men inte alltför ofta det heller längre...  rätt skönt för det mesta.

efter tolvslaget igår prata jag en del med älsklingen med. Får inte riktigt grepp om hur vi har det. han är svår just nu, undflyende jag får inga svar...

lugn dag idag med, synd bara att man inte får sova ut på detta stället :S Har iaf tvättat lite, fått lite ordning... sett Ivanhoe och samtidigt avverkat en del på todolistan. nu ser vi ice age 4. jag älskar ice age. bästa ever.

imorgon är det dags att ge sig av till Stockholm, sova hos dottern och sen möta upp de yngsta på lördagen och åka hem med dem. Inget alls jag ser framemot men sen har vi iaf ett par dagar att ladda om inför vårterminen. jag har semester imorgon och på mån,tis. skönt.... synd man varit sjuk flera dagar bara men men som sagt allt blir inte som man vill alltid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar