onsdag 9 december 2015

inte så att någon saknat mig direkt.

var evigheter sen sist, harinte öppnat datorn mer än för att skriva ut massvis av papper till skolan.
den sista tiden har jag bara pluggat och pluggat mer eller mindre och det sitter så inte där. Imorgon har vi tenta på större delen av cellen från molekyler upp till hela cellen.
organeller, TCA cykel, cellandning, organeller, cellskelett, cellrörelse, DNA, cellcykel, ytanför cellen, cellkommunikation, signalering, syntesering, proteiner, enzymer, coensymer mm mm mm.
och inget fastnar och jag har inte hunnit med. det är enormt mycket. 9 tjocka kapitel på engelska.
så mkt begrepp o så ska man helst få in det på svenska, förstå och framförallt sätta det i sammanhang. Och jag är lost. så många namn, beteckningar, glosor. JAg rör ihop allt hela tiden. Jag hade behövt två veckor till. tre veckor kändes lite tightigt med tanke på att det även innebar ett grupparbete.

ja det får gå som det vill. jag ser denna första termin som en infasning. Denna tentan är den första riktig stora pluggtentan. 4 härliga timmar. Måste gå hemifrån vid halv sex och jag måste köra antal kapitel till innan jag kan sova. Och sova har man inte gjort bra på sistone. Det bara fladdrar en massa i huvudet.
Problem med älsklingen har också rört till det. men idag så känns det lite bättre på den fronten.
Men jag är inte ledsen, klarar jag inte tentan så är det ok, faktiskt. störigt men helt ok, hade velat ha vg såklart och med lite mer tid så hade jag kunnat men nu är inte läget sånt så får vara ok.

Med barnen är det bra. Det är fullt upp hela tiden. massa saker som händer på olika fronter.
Men först ska jag överleva fram till kl 12 imorgon =) sen är det hockey, grupparbete och riskanalys som gäller i helgen. och städning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar