tisdag 5 augusti 2014

sommar sommar sommar

nu var det verkligen längesen jag skrev men dagarna har gått i ett och jag har varit rätt slut... sommaren och värmen börjar göra sitt så att säga.
jobbade förra tisdagen sen på onsdagen fick vi försöka få lite ordning innan jag och de två yngsta tog oss till lund för att möta dottern som kom från Stockholm. vi hade inte sagt något till minstingen så hon blev väldigt glatt överraskad.
Just nu har jag dålig koll på vad vi gjort förutom umgåtts en massa, jag och alla barnen i olika konstelalltioner. vi har badat en massa. tog oss ner till närheten av ystad närmare bestämt svarte för att bada. tyvärr ville inte kollektivtrafiken riktigt som oss denna gången heller så blev lång resa dit så hann väl bada en timme och resan fram och tillbaka tog kanske sju timmar hehe. fick ju träffat syster lite också så det var ju trevligt som vanligt. Hennes bebis kanske inte var lika road men de hade ju iaf inte lika lång resa som oss så det gick bra. badat en del här hemma med. Minstingen har inte varit så road men sista gången vi bada fick hon äntligen badat ordentligt. badskorna jag köpte i malmö var väl värda de 30 kronorna. första dagen vi åkte och bada var det jättehöga vågor. vi hade verkligen skitroligt =) en timmes bad i de vågorna och man var helt slut i kroppen sen. Skönt mina barn e som mig, man åker ner och badar en timme och sen hem inget liggande o steka i solen.
sonen bjöd på räkor och kräftor igårkväll, mumsigt men aningens trångt i soffan men finns det hjärterum så... sett lite filmer. lite häng på gården med kubb.
Det är roligt att få vara med barnen men ibland blir jag lite slut när man har hela svansen efter sig hela tiden, hade velat lite på tu man hand med.
imorse åkte dottern hem och sonen stack till en kompis så bara minstingen och mellandotter plus bebin hemma. Fick passat på och städat någorlunda ordentligt som inte gjort så mkt av i den extrema värmen men funka idag och skönt var det när det väl var gjort. Nu håller jag på och ska tvätta mina madrasser, täcken och kuddar. känns lite sådär efter denna varma sommaren så lite uppfräschning men får ta det lite i taget så jag kan sova samtidigt med.

Minstingen snubbla i vardagsrummet i lörkväll och efter ett par snurrar landa hon hårt och slog bla i sidan på hörnan av mellandotterns säng. Hon har ju inte så bra balans och är dålig på att ta emot sig, ser ut som en stor älg på glid. där dunsa hon ner och sen blev det liv i lådan kan man säga. jädrar vad hon skrek och bebin sympatiskrek... till slut lugna hon ner sig och så fick hon sova inne hos mig men var inte så skönt att ligga ner och mkt gnäll i sömnen. på sön gjorde det av till o från. på måndagen ville hon inte upp och trots att hon verkligen ville till morgonfritids så gick det inte alls för henne så då börja jag bli lite orolig. fick en tid på vc där de tog prover och kände osv. Dottern e ju lite ding hon ska ju vara så duktig och glad alltid så hon kunde ju knappt säga att det gjorde ont när doktorn kände.  Summan blev iaf att det nog bara var vävnadsblödning och en rejäl smäll på revbenet, så vila och Alvedon. Blev vab två dagar för mig men börjar bli bättre även om man ser på henne när alvedonen slutar verka.
Imorgon får vi packa till minstingen för förhoppningsvis kan hon åka till kortids på tors som planerat, o så blir det fritids innan hon åker dit. håller tummarna. När hon e borta är det dags för mig att tvätta och packa till sthlm.
den här sommaren är lång =) (men för varm då o då)

älsklingen var här i helgen med. och var ovanligt trevligt men just nu är det jobbigt för honom. ja han har ju det gamla vanliga plus att hans fd frus släkting hotar honom för att han anmälde till migrationsverket att hon lämnat landet. som om de inte skulle komma på det iaf...
Sen är det kaos i Irak. Rena slakten. Yezidierna är en utsatt grupp och nu flyr de som kan. Hans familj har klarat sig men är nu på flykt till Turkiet, de har inte så lång väg dit så hoppas de klarar sig men hemskt iaf. Och jag vet inte vad jag ska säga. jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur det känns. det är så avlägset vår verklighet här hemma. Självklart tycker man det är hemskt som man känner för många olika händelser i världen men att verkligen förstå...
Men jag har lite delade åsikter angående alla bilder som snurrar på fb tex. Ger de effekt gör de nytta. Att lägga upp bilder på döda barn med uppmaningen gör nåt. Hade önskat fanns något mer konkret att hjälp till genom att bla bla bla.... jag rullar förbi det mesta... jag kankse är en hemsk människa men jag kan inte sitta och se på lidande efter lidande, vad blir bättre av det? Sprid hur man ksa hjälpa till istället, kom med förslag för hur man ska kunna påverka.
älsklingen är självplågare han sitter klistrad vid datorn av alla nyhetsuppdateringar och jag kan ju förstå, det handlar om hans familj, släkt, vänner. jag mår illa av att se dem spela fotboll med avhuggna huvuden, huvuden som sätts upp för att skrämma...
det är helt galet hur människan kan fungera. hur man påverkas att tro att man gör det rätta på något vis när det är så fruktansvärt.

varje dag är jag tacksam av olika anledningar att jag faktiskt bor i Sverige. det finns mkt som skulle kunna bli bättre här och det är hemskt med SD och allt sånt men ändå. Vi har det bra. De flesta av oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar