fredag 10 februari 2017

Självdiagnos på riktigt

Längesen jag skrev här från mobilen... På väg hem från föreläsning. Varit en minst sagt intensiv vecka. Tre långa labbdagar, upp kl 5 och fastande två dagar den ena till ett och andra till elva. Är lite sådär att fasta så m patient och samtidigt  vara provtagaren. Är ju inte så att vi bara köra automatiska tester utan parallellt kör vi manuella omständliga för att jämföra. Vi har mätt det mesta i blod och urin. Proteiner som albuminer, glukos, crp (visserligen  också ett protein. Blodgaser, erytrocyternas osmotiska tryck, oxihemaglobin och deoxyglobin. Blodfetter som hdl, ldl och sammanlagda kolesterol halten. Kommer inte ihåg allt. Venptovtagning och massa kapillärstick så öm i fingrarna. Det har centrifugerats, mäts i olika spektrofotometrar, pippetrerats, spätts, koncentrerats mm. Denna hälsokontroll gick som befarat. Min labbkompis tyckte nog det var jobbigare än det var för mig... Men men shit happens... 
Nästa vecka blir det en metod på praktiskt prov som måste klaras...  Veckan efter tenta.

Dåliga nyheter från minstingens kortids som jag får göra nåt åt...

Just nu är jag bara trött. Sovmorgon imorgon, ja tack! Måste plugga så mkt. Innan föreläsningen idag gick jag och åt sushi till lunch för jag är värd det haha och sen shoppa jag present till minstingen och lite till mig. Hade medlemsrabatter så blev klipp på 250kr och så fick man goodiebag. 100 rabatt där nästa gång, nagellack, marabou premium choklad, fajjita mix, burritomix, klödrulle och sminktillfälle på make up store.

Nä om man var hemma nångång mer än en timme kvar. Sonen ska göra tacos till middag med sin lillasyster 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar