onsdag 8 november 2017

I did it

ja om man nu bortser från Danmark och Norge så har jag varit på min första utlandsvistelse och flugit för första gången. Dagarna innan jag skulle resa var ett stressigt kaos. fullt upp i skolan, stressa för att få det mesta färdigt. Låg back då jag spenderat en del tid hos pappa. Men fick klart det jag tänkte (och fick godkänt direkt). Sen skulle det packas både för mig och minstingen. Men var bra för jag hann inte curla sonen som skulle vara själv hemma, lämna kortet och typ sköt dig. Vilket han klarar ypperligt =)
så hade lektion på tors em och sen satt jag kvar och stressa för att få till det sista i arbetet så jag kunde lämna in det och dottern kom dit. Blev klar, inte nöjd men dög tydligen. Sen tog vi oss till kastrup vilket inte tar lång tid från min skola. Och flyga halv åtta på kvällen. Säkerhetskontrollen blev stressigt kaos. Jag hade dessutom bh med metalltrådar/mönster så hela jag lyste metall haha blev lite visitering. men nåväl igenom kom vi. fick i oss lite mat. och sen var det dags. Att man inte kan vara höjdrädd i flygplan e bullshit :p och jag tyckte det var läskigt att flyga när det var helt mörkt överallt, lite flygplan, klaustrofobi och åksjuk. Var väldigt glad när det var dags för landning. I Dublin!! <3 Egentligen ville jag inte åka detta har varit ett av mina toppresmål för så länge så var rädd att bli besviken men icke. Vi hitta en buss och hoppa av på en huvudgata. Och det var så mys. Inte alls långt att gå till hotellet som passande hette the celtic lodge. Var jättemysigt, lite skabbigt men med charm =) Pusta mig upp för alla trappor, många med heltäckningsmatta som sög tag i en, olika stora trappsteg men upp kom vi. Var inget lyxrum, sluttande golv, minitoa, sådär sängar men ändå. Vi var i Dublin! På morgonen tassa vi till matsalen möttes av världens goaste värdinna, sådär riktigt gemytligt. hon var underbar. Full irish breakfast, hade inga stora förhoppningar men var riktigt gott och snacka om att man stod sig länge på den. tredje morgonen var nog tillräcklig sen börja man längta efter lite lättare haha. Första dagen gick och gick och gick vi. från kl 10 till 18 ca. Så många mysiga hus, pubar, gator, byggnader. Vi hann avverka många olika miljöer inom staden. Första stopp på ett cafe för en enkel smoothie som sagt man var mätt. på em stanna vi på ett ställe och åt och drack första guinnessen. sådär men jag är ingen öldrickare egentligen. Sen fortsatte vi vandringen. stötte på en gatuartist och där hamnade dottern mitt i showen :p. väl tillbaka på hotellet varva vi om och gick sedan ner till puben som låg granne med hotellet. Kunde det bli mer irländskt? så mysig pub, irländskt trubadur med alla klassiska sånger, en brasa i ett hörn, alla olika sorters människor. Och när det var dags att sova var det så skönt att bara gå till dörren bredvid :p
Dag två tog vi en annan runda och inrikta oss mer på strosande och lite shopping. Första paus en cappuccino på ett lite cafe. Nåt de kanske ska ta och se över i den staden är toaletterna... katastrof haha. när vi närmade oss våra hemtrakter igen sent på em så gick vi på indisk/pakestanisk buffe. Så gott!! Jag vet vi borde väl ätit irländsk mat men vi hade lite begränsad budget så detta passade oss utmärkt. Massa roliga små affärer på "vår" gata. Laddade om på hotellet igen nån timme sen gick vi till en pub vi passerat den kvällen vi kom. Den var också trevlig men inte som den andra. trubadur även här. tog en öl sen strosa vi hemåt. passera en säckpipespelare på vägen. Gick in på "vår" pub. Denna kvällen en grupp som spelade irländskt med flöjt och en tjej dansa riverdance =) En dag ska jag gå och se en riktig föreställning med riverdance.  Sista dagen var det utcheckning kl 11 och när vi kom ut på gatan var det full rulle, filminspelning vilket vi nu vet var en inspelning med Blake Lively. En thriller tydligen så den kanske man måste se bara för att hehe.
Kom knappt in i soveniraffären. som jag ville haft emr pengar och bara shoppat loss, fanns så mkt fina saker. Blev nåt litet till alla i familjen iaf och lite till mig =)
Sen dags att åka hem :( men lär återkomma finns mycket mer att upptäcka om man säger så.
Vi var hemma vid halv tolv och jag var död på måndagen haha, em lektionen var minst sagt seg. Inte sovit så mkt i Irland heller och deras tid var förskjuten en timme plus att jag inte är van vid sena nätter :p men nu så är man återställd förutom dragit på sig en jädrans förkylning.

I skolan är jag back med sista ceset men ska in idag och sen måste jag börja tentaplugga, panik, tenta på måndag. tre olika tentor i en på det vi gjort denna terminen. fem timmar. Under denna terminen har jag lämnat in 8 case (9e på gång) och fick bara liite komplettering på en. tre laborationsrapporter som var mkt bra gjorda utan komplettering =) jag är kankse inte så dum ändå. Vi har även avverkat lite föreläsningar 18 laborationsdagar. Det har varit fullt upp minst sagt men så kul =) PBL, problem baserat lärande, har passat mig. Lite svårt nu när man ska tentaplugga bara och man får själv räkna ut vad man ska kunna. Jag är stolt över mig vad jag klarat än så länge =)
Nä sista caset nu och sen tentaplugg...

4 kommentarer:

  1. Halloj, nu börjar det bli dags för en uppdatering på hur du har det :) Saknar dina inlägg/ MVH Marie i Stockholm

    SvaraRadera
  2. Saknar också dina inlägg! Louize

    SvaraRadera